Programul Național de Dezvoltare Rurală 2007-2013
Program Finanțat de Uniunea Europeană și Guvernul României prin Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală

Linia ferată îngustă Hunedoara-Ghelari

By Admin

Pentru asigurarea transportului mangalului, combustibil de bază pentru furnale, în anii 1882-188452 se contruieşte linia de funicular Vadu Dobrii-Ghelar-Hunedoara, care în 1899 se prelungeşte până la Gura Bordului-Lunca Cernii, devenind, la începutul sec. al XX-lea, una dintre cele mai lungi linii de funicular din Europa: peste 32 km. Numărul muncitorilor care exploatau şi întreţineau acest funicular era de 192. Majoritatea dintre ei erau pădureni din satele Vadu Dobrii, Bunila, Poieniţa Voinii, Ruda şi Ghelar. între anii 1955-1970, cu acest funicular se transporta minereu de fier de la Vadu Dobrii la Ghelar. Pentru transportul minereului de fier de la mina Ghelar la Hunedoara, în anul 1899 începe construirea căii ferate înguste Hunedoara-Rătişoara-Ghelar, a cărei lungime a ajuns la 16 km.53 între constructori se aflau mulţi specialişti din Italia. Pe lângă vagoanele de transport minereu se ataşează şi unul, două vagoane de călători. Pădureni din peste 20 de sate circulau cu acest trenuleţ care, în zilele târgului săptămânal, ce se ţinea în fiecare sâmbătă la Hunedoara, sau în zilele celorlalte târguri anuale de mărfuri, devenea neîncăpător.